Dag 10 en 11 - Reisverslag uit Madadeni, Zuid-Afrika van Peter Dekker - WaarBenJij.nu Dag 10 en 11 - Reisverslag uit Madadeni, Zuid-Afrika van Peter Dekker - WaarBenJij.nu

Dag 10 en 11

Door: Peter Dekker

Blijf op de hoogte en volg Peter

22 Januari 2014 | Zuid-Afrika, Madadeni

Dag 10 en 11 stonden helemaal in het teken van een begrafenis. Een lid van de gemeente van Ds. Veenstra was op 43 jarige leeftijd overleden. Hij had Aids en een verkoudheid was genoeg om met longproblemen in het ziekenhuis te worden opgenomen. Daar is hij niet meer uitgekomen. Het was mooi om mee te maken hoe de mensen in Madadeni door vrienden en bekenden werden geholpen om een waardige begrafenis te maken. Zelf hadden zij helemaal geen geld om ook maar iets te kunnen doen. Van sparen hebben de Zulu mensen nog nooit gehoord. Door een aantal vrouwen werd er een lijkwade gemaakt, er werden twee maaltijden gekookt voor de gasten, de kist en het lijk werden opgehaald met de bus ( zie foto`s later) van de kerk. De tent van de kerk werd door ons afgebroken en neergezet bij het huis van de familie. En zo zette iedereen zijn beste beentje voor. Heel mooi vond ik dat het graf door een aantal familieleden wordt gegraven en dat alle aanwezige mannen samen het graf helemaal dichtgooien. Na afloop werd er een maaltijd aangeboden aan ons. Ik heb mijn ( veel te grote) portie maar gedeeld met een paar mensen uit Madadeni die naast mij zaten. En daar wisten ze wel raad mee. Het waren twee drukke maar wel bijzonder indrukwekkende dagen die een mooie inkijk geven in de saamhorigheid van de Zulu bevolking van Madadeni.

• 23 Januari 2014 - 12:53

Wilma Hamstr:

Ha die Anne Marie en Peter,

Wat een belevenissen allemaal zeg. Bijzonder dat jullie echt het leven van de mensen van dichtbij meemaken met al de ups en downs.
    Nog heel goede dagen gewenst en thuis zie ik graag de foto's (lukt niet op de I Pad)

Veel liefs en de zegen van de Heer toegebeden,

Wilma en ook de groetjes van Jan

• 25 Januari 2014 - 16:07

Olga:

Ha Peter en Annemarie,

De tijd vliegt voor jullie en dan zoveel indruken. Een hele bijzondere reis. Ook indruwekkend om het verhaal van deze begrafenis te lezen. Met recht: nabuurschap.

Ik wens llie n een paar geode dagen toe, voor dat jullie weer aar Nederland afreizen.
    Hartelijke groet Olga