Dag 9 - Reisverslag uit Madadeni, Zuid-Afrika van Peter Dekker - WaarBenJij.nu Dag 9 - Reisverslag uit Madadeni, Zuid-Afrika van Peter Dekker - WaarBenJij.nu

Dag 9

Door: Peter Dekker

Blijf op de hoogte en volg Peter

16 Januari 2014 | Zuid-Afrika, Madadeni

Vandaag opnieuw naar Madadeni geweest. Onderweg op het radiojournaal een waarschuwing voor extreem weer, 37 of 38 graden. Lekker hoor, beter als winter in Nederland. Vanmorgen waren er zo`n twintig mensen in de kerk in Madadeni. Ik had een leuke inbreng in het Engels over 10 blokken die de kerk kunnen afbreken en 1 woord wat de tien blokken samenvat. Net als een voetbalelftal met 10 spelers en een keeper. De Zulu`s zijn gek van voetbal ( hier soccer) Ik werd vertaald door de koster van de kerk, die zowel Engels als Zulu spreekt. Ik ken intussen wel een paar woorden Zulu maar echt eenvoudig is het niet. We hadden een leuke klik samen en er werd vanuit de zaal vaak hard gelachen als wij elkaar duidelijk maakten wat we wilden delen en als hij niet wist hoe het te vertalen. Een belangrijk thema is dat wij in Nederland alles voor onszelf willen houden en niets willen delen met de ander.
En delen dat is wat de mensen hier ondanks hun gebrek aan alles graag doen. De aanwezigen kregen een lunch in de kerk, brood met daartussen chips. Gewoon paprika. Het lijkt niets maar het is best wel lekker.
s Middags werd ik uitgenodigd om de voorbereidingen voor een begrafenis mee te maken. Dit was heel bijzonder, je wordt begraven in een lijkwade die door de bezoekers wordt gemaakt. De familie mag er niet aankomen. De familie van de overledene hadden geen geld voor het eten na de begrafenis. De mensen die met ons meegingen boden onmiddellijk aan wat eten a.s zaterdag mee te nemen. Bijzonder ik weet van een paar dat ze zelf niets hebben. Morgen blijf ik slapen bij mensen in Madadeni, pas zaterdagmiddag komen we weer terug in Vryheid.

• 16 Januari 2014 - 20:49

Kees Dekker:

Hoi die Peter en Annemarie

Leuk om al die verslagen te lezen en dan te begrijpen hoe goed wij het hier in Nederland eigenlijk hebben. En dat we ondanks die rijkdom te 'beroerd' zijn om iets met een ander te delen. Kunnen wij hier nog veel van leren van die mensen daar die ondanks de armoede en de ellende toch altijd voor elkaar klaar staan. Nog heel veel succes daar en we blijven jullie met belangstelling volgen!

Groetjes Kees en Anja

• 17 Januari 2014 - 08:27

Paul En Marieke:

Bijzonder zeg dat deze mensen zulke grote wonderen verwachten van de Heer. Met de kring over gehad woensdag dat wij ons vaker mogen focussen op God, op die manier krijgen we grote dingen te zien van Hem. Wat een les! Groetjes

• 17 Januari 2014 - 11:15

Trudy Konijnendijk:

Bijzonder, wat jullie meemaken. Leuk om te lezen over deze zo andere wereld!
    Geniet ervan! Ben ook erg benieuwd naar foto's ;-)

• 17 Januari 2014 - 12:50

Riekje Bisperink:

dag peter
    wat een bijzondere stage plek!
    goed om je ervaringen zo door te kunnen geven aan ons.
    ik hoop dat het je brengt wat je er van had verwacht.

groet,
    Riekje

• 17 Januari 2014 - 23:19

Theo Dekker:

In Nederland is het nog steeds herfst maar zo te lezen hebben wij hier niets te klagen, leuke verslagen en indrukwekkende foto's, groeten uit een nat Sliedrecht

• 18 Januari 2014 - 21:06

Wilma:

Hallo Peter en Anne Marie,
    Wat bijzonder dat we jullie indrukwekkende reis via internet kunnen volgen. Kreeg via Talitha de link en geniet van jullie avontuur. Nog een fijne tijd daar en voor als jullie weer terugkomen een voorspoedige reis.

Denk aan jullie, groeten Wilma

• 20 Januari 2014 - 10:21

Ria Averesch:

Mooi om zo de hele reis te volgen en wat maken jullie bijzondere dingen mee met bijzondere mensen. Denk je ook nog wel aan Windesheim en studeren, stage en verslagen en zo?

Hartelijke groeten vanuit een kouder en natter Vriezenveen,

Ria
    (ik moet trouwens niet denken aan 38 graden :).

• 22 Januari 2014 - 12:02

Maaike:

Hallo Peter,

Ik vind het indrukwekkend wat je allemaal meemaakt.

Een groet uit de grijze polder,
    Maaike